ANNONSE

BILENTUSIAST: Det er en flott samling engelske veteraner Arild Vestli nå vil selge. – Disse bilene fortjener å bli kjørt mer, sier han, for anledningen bak rattet i en Triumph Spitfire Mark IV.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Arild selger sjelden samling britiske veteranbiler

Nå har du sjansen til å sikre deg noe helt spesielt: Drammenseren Arild Vestli har lagt ut sine syv flotte engelske veteraner for salg.


Frank Williksen

 02.09.17, kl. 08:31
 14.09.17, kl. 15:28


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: Samlingen omfatter hovedsakelig klassiske sportsbiler – fire MG og to Triumph. Og så litt luksus, i form av en Austin Healy Princess Vanden Plas.

«Strøken» er et ord som for meg passer på alle disse uvanlig fine bilene, som har produksjonsår fra 1954 (MG TF Roadster) til 1977 (MGB GT).

Alle er selvsagt kjørbare og i god teknisk stand, og Arild Vestli bruker selv for tiden en blå 1971-modell Triumph TR6 som sin hverdagsbil, rett nok begrenset til sommerhalvåret.

Triumph TR6 er Arild Vestlis spesielle favoritt, en bil han for tiden bruker til alle daglige gjøremål.

Fra britisk storhetstid

Bilinteresse langt forbi gjennomsnittet har han hatt hele livet, og kanskje ble denne interessen grunnlagt da han bodde i England i slutten av tenårene – ikke minst når det gjaldt engelske biler. 

- Engelske biler fra denne perioden er veldig fine, ikke minst når man går til 1950- og 1960-tallet, som var en storhetstid, sier han.

Veteranbiler begynte han først å samle på for halvannet år siden, og ikke bare for samlingens og egen gledes skyld.

Ambisjoner om utleie

Nei, ambisjonen var å se om det var mulig å få noe ut av utleie av slike biler til events og andre underholdningsformål, men også til private. Dessverre var interessen for dette mindre enn jeg hadde håpet. Med så mange biler følger det også med en god del administrasjon, og den kombinasjonen er ikke så enkel når jeg jobbmessig er mye i utlandet gjennom året, forteller Arild Vestli til Drammen Live24.

Nå har han altså bestemt seg for å selge.

- Dette har vært, og er, en kjempemorsom hobby, men nå har jeg altså lyst til å selge dem; i alle fall lodde stemningen i markedet. Den viktigste grunnen er at dette er fine eksemplarer som fortjener å bli kjørt mye mer enn jeg har mulighet til med min jobbsituasjon. 
Jeg skrur heller ikke selv, så når noe må gjøres er jeg avhengig av å få hjelp av mekaniker. Heldigvis finnes det eksperter man kan støtte seg til, legger han til.

Juvelen i samlingen

Hvor har du kjøpt bilene?

- De fleste har jeg kommet over på finn.no.

- Hvilken er den sjeldneste, «juvelen» i samlingen?

- Det er en MG TF Roadster fra 1954. Den ble det ikke produsert veldig mange av, 3.000 eksemplarer i løpet av 1953 og 1954. Denne bilen ble kjøpt ny i San Fransisco, og har hatt en eier før den kom til Norge. Den har en 1,3 liters motor med respektable 78 hk, og har canvas soft top og vinduer – et smykke, i mine øyne, sier en entusiastisk Arild Vestli.

MG TF ROADSTER: Sjelden bil, opprinnelig fra USA.

Bilen han selv bruker for tiden, og som er en spesiell favoritt, er altså en 1971 Triumph TR6. Bilen har en 6-sylindret motor med to doble Zenith-Stromberg forgassere og yter 150 hk. Girkassen er 4-trinns manuell, og overdrive var tilgjengelig som ekstrautstyr. Ellers var det 15 tommers felger, bøtteseter og avanserte instrumenter. Vestlis eksemplar er i meget god stand, og tar seg absolutt ut til sin fordel med lys beige skinninteriør og Royal Blue lakk.

Samlingen omfatter ellers følgende biler:

  • Austin Healy Princess Vanden Plas 1957. Dette er en stor luksusbil som ble brukt som limousin, og med 4,0 liters motor, automatgir og et svært iøynefallende design var dette noe bortimot ultimat luksus. Denne modellen var også brukt av det engelske kongehuset.

  • MGB GT 1977. GT-utgaven av MG Roadster er tegnet av Pininfarina som fireseters sportsbil. 
  • MGB Roadster 1964 (grønn). Denne modellen ble produsert av BMC mellom 1962 og 1980 i mer enn 560 000 eksemplarer.
  • MGB Roadster 1964 (rød).
  • Triumph Spitfire Mark IV 1971. Bilen er produsert som åpen cabriolet, men med fabrikkbygd hardtop som ekstra mulighet. Dette eksemplaret har begge løsninger. 1,3 liters motor med to Zenith Stromberg forgassere gir godt fraspark på 884 kg bil, og toppfarten er 160 km/t – meget respektabelt for sin tid.

Krever sin mann

- Spitfire’n er også en av mine spesielle favoritter. Bilen ligger flott på veien, og er morsom å kjøre, nesten som en gokart. Men den er også krevende. Den må ha mye turtall, og det blir mye giring, så den krever sin mann… sier Vestli.

- Og nå blir det salg?

- Ja, får jeg et bud som er akseptabelt, selger jeg helst samlingen under ett. Tyngst blir det å kvitte seg med Triumph’ene, men er budet riktig, så…

- Hva blir fortsettelsen for deg da?

- Da får jeg finne meg en klassisk engelsk sportsbil til eget bruk, helst en Triumph TR6 i «mint condition», slutter Arild Vestli.

Er du interessert i bilene, kan du leser mer om dem her.

Under MGB GT-panseret sitter blant annet de karakteristiske doble Weber forgasserne.

Slik er førerplassen i en Triumph Spitfire Mark IV

Atskillig åpnere i motorrommet på en Triumph Spitfire enn vi er vant til å se det i dagens biler.


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE