ANNONSE

I TYSKLAND: Frank Williksen i ukens testobjekt; siste utgave Porsche 911 Carrera S Cabriolet.
ALLE FOTO: WILLIKSEN FORLAG

Prøvekjørt: Porsche 911 Carrera S Cabriolet

Toppfarten forble en drøm, men vi fikk noen dager med fantastiske kjøreopplevelser - med og uten tak - og rikelig anledning til utfoldelse i fri fart.


Frank Williksen

 10.08.17, kl. 13:27
 14.09.17, kl. 15:28


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: Å senke de nedre ekstremiteter ned i førersetet i en Porsche 911 blir aldri feil, heller ikke i en 911 Carrera S Cabriolet, som var vårt testobjekt denne gangen. Stedet var også riktig: Bydelen Zuffenhausen i Stuttgart der Porsche holder til; i sørtyske omgivelser med rikelig anledning til utfoldelse i fri fart!

Fravær av fartsgrenser er en viktig forutsetning for å kunne nyte en bil som denne fullt ut, og gjennom våre (alt for få!) dager med den, var speedometervisningen relativt ofte innom 270 – 280 km/t. Toppfarten forble en drøm, vi fikk aldri armslag nok til å teste den, men ser ingen grunn til å tvile på fabrikkens ord! 

En 911 Carrera S Cabriolet gir en fantastisk kjøreopplevelse, både med og uten tak. Selv vil jeg helst ha taket på når det går virkelig fort; åpen bil passer best til mer kose-orientert hastighet. Men også da overbeviser bilen, med effektiv avskjerming av trekk og støy. Og som sommerbil er den fantastisk! Sommer har vi jo fortsatt, så kanskje?


Mindre motor, mer effekt

I den nye generasjonen Carrera er den 6-sylindrete boxermotoren i hekken nedskalert til 3,0 liter sylindervolum, men effekten er øket. I S-utgave leverer bilen på sitt beste 420 hk med en formidabel trekkraft. Prøvebilen administrerte bakhjulsdriften via en Porsche 7-trinns dobbelkobling (PDK) automatgirkasse, og tilbyr i utgangspunktet en akselerasjon fra stillstand til 100 km/t på 4,3 skunder – eller kanskje heller: 0-160 på friske 8.9 sekunder! 

Prøvebilen vår, en vakker safirblå utgave, hadde imidlertid Porsches Sport Chrono-pakke, med den ekstra og svært hyggelige effektknappen på rattet. Trykket man på den, ble 0-100-akselerasjonen senket ytterligere, til 3,9 sekunder! Samtidig strammet alt seg bokstavelig talt til – både understell, motor og kraftoverføring.


Og det går virkelig unna! Noe av det mest imponerende med bilen, er det jevne, kraftfulle draget hele veien opp gjennom fartsregisteret. Akselerasjonen virker nesten like heftig etter at nåla har passert 200 km/t som opp dit. Hele opplevelsen er veldig kontrollert og udramatisk, bilen virker rett og slett fantastisk harmonisk og velbalansert, men det er vel kanskje ikke så rart etter flere tiårs nitid videreforedling av et genialt grunnkonsept.


Avansert førerstøtte

Bak de fremragende kjøreegenskapene ligger blant annet Porsche Stability Management, som er standard utstyr i alle 911-modeller. PSM sikrer stabiliteten også i ekstreme situasjoner, når man nærmer seg kjøredynamiske ytterpunkter.

Systemet arbeider med informasjon fra en rekke sensorer som fortløpende måler kraftpåvirkning og hastighet også sideveis, og hjelper med for eksempel bremsing av et gitt hjul for å bevare korrekt kjørestabilitet. 

At bilen generelt har alt som hører faget til av førerassistansesystemer og utstyr for både aktiv og passiv sikkerhet er vel heller ingen overraskelse.


Frisk lillebror

911 Carrera S savner nok den rå brutaliteten i frasparket som storebror 911 Turbo S byr på (opplevelsen av den fra forrige år sitter fremdeles spikret i hjernebarken), men leverer sine strålende ytelser på en roligere måte.

Noe forskjell må det jo være fra 420 til 580 hk! Og tvil ikke: når gasspedalen legges i dørken på en Carrera S, kommer så absolutt sparket i ryggen – her også! Og boxer-brølet er på plass, som vanlig, når slusene åpnes..


Andre sluser åpnes selvsagt også når pådraget klemmes til, og jeg kan med en gang innrømme at vi ikke var i nærheten av fabrikkens oppgitte forbrukstall ved ”blandet kjøring”. 0,78 l/mil, står det i spesifikasjonene, og på landevei nevnes 0,65 l/mil. Vår fartsøvelse gjennom noen få opplevelsesrike dager i Sør-Tyskland doblet nok i alle fall tallet for ”blandet kjøring”, men så tror jeg heller ikke at forbrukstall er det første Porsche-kundene ser etter.

For de tallglade tar jeg med at bilen er 4499 mm lang, 1808 mm bred og 1290 mm høy. Akselavstanden er 2450 mm. Egenvekt er 1605 kg, tillatt totalvekt 1965 kg.

Ja, møtet med Porsche 911 Carrera S Cabriolet var en stor opplevelse, og som sommerbil har den ikke mange foran seg på ønskelisten. Men så var det dette med prisen, da. Vil du ha en slik, så starter prislappen like under 1,6 mill. kroner

LES OGSÅ:  DRM24 gir deg lokalt forankret biljournalistikk for alle



FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE