ANNONSE

NX 300H: En bestselger i Norge, nå i fornyet utgave.
FOTO: PRESSEBILDER

Prøvekjørt: Lexus-bestselgere løftes enda et hakk

Etter prøvekjøring av oppgraderte NX 300h og CT 200h i Madrid kan vi slå fast at Toyotas prestisjemerke skuffer ikke - denne gangen heller.


Frank Williksen

 23.11.17, kl. 22:55
 30.11.17, kl. 21:36


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: Denne litt udefinerbare følelsen av lun og uanstrengt komfort er løftet enda et hakk opp. Og svært bra var det allerede fra før!

SUV-en NX 300h er Lexus-bestselger både i Norge og i Europa. Bilen har stått for over 30 prosent av Lexus-salget i vår verdensdel siden lanseringen i 2014. 

Her i landet er det hittil solgt godt over 1.800 slike biler, og salgsmålet for kommende år er 460 stykk NX 300h.



VIDEOTEST: Subaru Forester - still going strong!

Første kompakte luksus-hybrid

Nye CT 200h planlegger man å selge 210 biler av kommende år. Siden 2011 er det solgt nærmere 2.000 biler av modellen her i landet. Bilen er den første luksus-hybriden i kompakt-segmentet, eller Golf-klassen, som mange også kaller det, og av 300.000 produserte biler, har 75.000 funnet sine kjøpere i Europa.

Ved første øyekast er bilene svært like forrige årsmodell, men ser man nærmere etter er det endringer på frontgrill og lykter, foruten en del kosmetiske designgrep på hekken.

Også innvendig er det tatt oppgraderende grep, og størst er endringene her på NX 300h.

CT 200h: Luksus-hybrid i kompaktklassen.

Mer sikkerhet

En viktig forandring er at alle modeller av både CT 200h og NX 300h nå har Lexus Safety System (LSS+) som standard utstyr.

I denne pakken inngår kollisjonsvern med autobrems og fotgjengergodkjenning (PCS), skiltgjenkjenning (RSA), adaptiv cruise kontroll (ACC) i alle hastigheter, filskiftvarsling LDA), automatisk fjernlys (AHB) og en utvidet utgave av det siste fra F Sport og oppover.

VIDEOTEST: Hyundai i30 stasjonsvogn - fortjener stor oppmerksomhet

Høy komfort!

NX 300h har alltid hatt fokus på komfort, både for seter, fjæring/demping og støyisolasjon. Jeg er usikker på om det er gjort noe med setene i den oppgraderte modellen, men disse var meget gode allerede fra før. 

Understellet er det absolutt gjort noe med, med blant annet bedre dempere. Også innvendig støynivå er ytterligere forbedret, selv om også dette er en disiplin Lexus alltid har vært særdeles gode på. 

Bilen har forøvrig fått oppgradert variabelt dempingssystem, tilgjengelig for F Sport og Luxury. Nytt ellers på NX 300h er nye Bi-LED frontlykter allerede fra grunnmodell. Fra F Sport styrkes dette ytterligere med Bi-LED Matrix.


99% hybrid

Kompaktmodellen CT 200h har mest fått detaljendringer, men multimediaskjerm på gode 10,3 tommer er vel verdt å nevne. 

Begge modeller som ble presentert i Madrid var hybrider, noe som har blitt et kjennetegn for Lexus etter hvert. Her i landet er 99 prosent av Lexus-salget hybrid-modeller.

LES OGSÅ: Volvo-nyhet på premiereturné i Norge og Drammen

Ingen råskinn

Med en systemeffekt på 197 hk plasserer ikke NX 300h seg blant de råeste i klassen. Bilen klarer 0-100 km/t på 9,2 sekunder, og har en toppfart på 180 km/t – respektabelt, og selvsagt mer enn nok for de fleste ut fra enhver saklig innfallsvinkel.

Det er likevel et stykke igjen til de virkelige topp-ytelsene, dersom dette er et hovedpoeng.

CT 200h har en systemeffekt på 136 hk, gjør 0-100 km/t på 10,3 sekunder, og har samme toppfart som NX 300h – 180 km/t. Det er altså ikke rå ytelser som er hovedargumentet for å velge noen av disse to modellene.


Hyggelig forbruk

Kanskje er det bedre grunner å finne i bensinforbruket: For minstemann oppgir fabrikken et blandet forbruk på 0,38 l/mil (med 16 tommers hjul), og for NX 300h er tilsvarende tall 0,50 – 0,53 l/mil, avhengig av om bilen har forhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Under min prøvekjøring i Madrid og områdene rundt byen lå forbruket ganske nær disse verdiene, noe som ikke minst har sammenheng med at en Lexus har relativt høy andel el-kjøring så lenge bilen kjøres «normalt».

Jeg har hatt mye av den samme erfaringen med andre full-hybrider fra Toyota også, men igjen står og faller mye med kjørestilen. Skal man få det beste ut av en slik teknologi, nytter det ikke å ha ambisjoner om å vinne hvert eneste lyskryss!

Hyggelige priser

Det er absolutt ingen ting som virker billig med en Lexus, derfor overrasker prisene positivt. En NX 300h starter på 526.300 kroner (Comfort), og er allerede da bra utstyrt. Aller dyreste utgave er Sport S til 681.900 kroner, og listen over tilgjengelig ekstrautstyr er kort og lettlest, med hyggelige priser også her.

Tilsvarende starter CT 200h på 298.800 kroner (Comfort ECO), og ender med Sport S til 417.600 kroner. Også her er ekstrautstyrslisten raskt unnagjort.

Samtlige modeller har automatgir som standard utstyr.



LES MER OM BIL HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE