ANNONSE

FOTO: ELBILFORENINGEN

- Et dårlig elbil-budsjett

Fra neste år kan det bli mindre gunstig å velge nullutslippsbiler.


Redaksjonen

 06.10.16, kl. 13:09
 02.03.17, kl. 14:48


ANNONSE
ANNONSE

 

NORGE: I statsbudsjettet for 2017 foreslår Regjeringen endringer i bilavgiftene, noe Elbilforeningen ikke er imponert over. 

- Det er helt håpløst at Regjeringen foreslår å snu den gode utviklingen mot nullutslipp fra biltrafikken i statsbudsjettet for 2017. Det blir billigere med forurensende biler og mindre gunstig å velge nullutslipp, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Regjeringen tar ikke de grepene som er nødvendig for å nå målet om at alle nye biler fra 2025 skal være nullutslipp, fortsetter Christina Bu. 


Momsfritaket for nullutslippsbiler blir forlenget til 2020. Andre fordeler som fritak fra bomavgift, gratis parkering, gratis ferje og tilgang til kollektivfelt skal avgjøres lokalt allerede fra neste år. Samtidig etableres en nasjonal regel om at nullutslippsbiler skal ha maks halv pris av andre biler. 

LES OGSÅ: Vurderer å fjerne årsavgiften mot høyere driftstoffavgift

- Kritisk fase

- På lang sikt er det svært bra signal at nullutslippsbiler alltid skal ha maks halv pris. Men at endringen innføres allerede fra neste år når elbilmarkedet er i en kritisk fase er veldig uheldig, mener Christina Bu. 

Markedet for elbiler er fortsatt i en startfase og bare drøyt tre prosent av personbilene i Norge er elbiler.

- Gratis bompassering gir et svært viktig signal om at det skal lønne seg å velge utslippsfritt for de som de neste årene skal bytte bil, sier Christina Bu.

LES OGSÅ: Elbilene kraftig tilbake på nybilstatistikken

- Uklokt av regjeringen

Elbilforeningens spørreundersøkelse Elbilisten 2016 viser at 66 prosent av rundt 3.500 elbileiere oppgir gratis bompassering som en av grunnene til at de valgte å bytte til elbil. Hele 48 prosent ville ikke kjøpt elbil i dag uten gratis bompassering i tillegg til 13 prosent som er usikre.

Ladbare hybrider får enda større miljørabatt med fjerning av effektkomponenten i engangsavgiften. 

- Vi mener det er uklokt av Regjeringen å øke rabatten for ladbare hybrider. Elbilforeningen og Zero mener engangsavgiften må skille mellom gode og dårlige ladbare hybrider. Miljørabatt må forbeholdes de som faktisk bidrar til reduserte utslipp. Til og med Bilimportørenes Landsforening har foreslått en justering, sier Christina Bu.


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN

ANNONSE