ANNONSE

RINGREVER: Gjermund Bakken (foran) og Per Rosengren har begge solgt biler i godt og vel førti år, og hadde valgt samme yrkesvei i dag.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Ærlighet varer lengst - også i bilsalg

Hvordan det er å være bilselger? Om dette vet Gjermund Bakken (60) og Per Rosengren (66) hos Funnemark på Hokksund mer enn de fleste, med til sammen godt over 80 år i denne rollen. Og ingen av dem ville ha byttet til noe annet, om de kunne velge igjen.


Frank Williksen

 28.08.17, kl. 10:30
 14.09.17, kl. 15:28


ANNONSE
ANNONSE

 

ØVRE EIKER: Gjermund Bakken kan i oktober feire 40 års samliv med Toyota, og 30 av disse årene er tilbragt hos Funnemark i Hokksund og på Kongsberg. Per Rosengren har mer beskjedne 10 år hos Funnemark på Hokksund, men mange vil nok huske ham fra hans tjue år hos Bergheim i Drammen, og før det – en god periode med Ford, også i Drammen.

Summen for begge er lang erfaring, og høy kompetanse – spesielt på kundebehandling, for det kan disse herrene mye om. 

Lang ansettelse i samme bedrift er som oftest også et godt tegn:

- Det er ikke tilfeldig, nei, bekrefter de to overfor Drammen Live24.

- Funnemark er en av de beste arbeidsplassene som kan tenkes. Miljøet er veldig godt, økonomien er solid, vi har gleden av å jobbe med et topp bilmerke, og vi har et solid støtteapparat av dyktige kolleger. Da blir også hverdagen som bilselger slik at man gleder seg til å gå på jobb hver eneste dag, legger de til. 

Knapt vært borte fra jobben

Trivselen kommer også til uttrykk på fraværssiden – de to har knapt vært borte fra jobben gjennom hele sin lange ansettelse hos Toyota-forhandleren på Hokksund.

- Hvor mange biler selger bedriften på et år?

- Det ligger på rundt 500, noen lunde likt fordelt på nytt og brukt. I år ligger vi an til en økning av dette.

- Hva er årsaken til det?

- Vi har hatt et veldig godt bruktbilsalg i år. Salget av nye Toyota er stabilt godt, og fordeler seg ganske jevnt over hele modellprogrammet, forteller Bakken og Rosengren.


8000 – 10 000 biler hver

Noen tall for hvor mange biler de selv har solgt gjennom sin lange karriere som bilselgere har de ikke, men et raskt overslag tilsier at hver av dem nok har signert et sted mellom 8.000 og 10.000 kontrakter gjennom alle disse årene.

- Hvordan lykkes man som bilselger?

- Man må trives med det man gjør, og være bevisst på at ingen kunder er like. Så er det veldig viktig å trives med jobb og arbeidssted. Aller første bud er likevel å være ærlig. Det går an å bløffe seg til bra salg en kort periode, men en slik arbeidsform stopper fort av seg selv.

God gammeldags folkeskikk kommer man langt med. Da handler det også om alltid å være seg selv, og alltid følge opp kunden, uavhengig av tid og sted. Det er og blir kunden som er konge. Så enkelt er det, og mer innviklet behøver man ikke å gjøre det, mener de to, som også kjennetegnes ved å ha høy andel gjensalg.

Det er lett å gi dem rett i at noe må ha vært gjort riktig, når man starter på salg til tredje generasjon i samme familie.

Trives med mennesker

På vårt spørsmål om hva som driver dem i hverdagen, er de også ganske så samstemte:

- Når man hver eneste dag trives med å gå på jobb, er det motivasjon nok. Så treffer vi mange trivelige mennesker i tillegg til alle hyggelige og gode kolleger. I en jobb som denne, er det faktisk viktigere å være interessert i mennesker enn å være interessert i bil, fastslår de. 

- Vi opplever da også mange ganger at har man den rette relasjonen til kunden, så kommer salget gjerne uten at man kanskje har snakket produkt i det hele tatt. Salg av bil blir da også veldig personorientert. Se bare på hvor mange tidligere Ford- og US-kunder Per har fått med seg hit, tilføyer Gjermund Bakken.

- Dere har begge solgt bil siden tidlig på 1970-tallet. Hva har forandret seg mest i løpet av denne perioden?

- Den største forandringen er at folk nå er langt mer orientert når de kommer til butikken; de vet mye mer om bilen de er interessert i. Dette er det internett som er årsaken til, og vi ser nå at stadig eldre grupper orienterer seg på denne måten – før var dette stort sett forbeholdt yngre mennesker.

Nesten alle bruktbiler selges i hovedsak via nettet og Finn.no.

- Men vi håper og tror at den menneskelige faktoren ved bilsalg ikke blir helt borte i fremtiden heller, slutter Bakken og Rosengren.

LES OGSÅ: Toyota sommerens salgsvinner - Skoda mest frem
LES OGSÅ: DRM24 gir deg lokalt forankret biljournalistikk


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE