ANNONSE

STOLT: Selv om Anders Grøndal aldri kommer til å kjøre WRC-bilen sin i løp igjen, er han lykkelig over at bilen endelig er gjenoppbygd i original stand.
FOTO: SIMEN NÆSS HAGEN/DRM24.NO

Grøndals rallyskatt har stått opp fra de døde

Etter fire år i «koma» er Anders Grøndals legendariske WRC-bil å finne i tipp-topp stand igjen.


Simen Næss Hagen

 19.04.17, kl. 19:39
 26.04.17, kl. 21:32


ANNONSE

 

DRAMMEN: Det betyr likevel ikke at han skal satse for fullt med bilen som revolusjonerte hans rallykarriere som 21-åring vinteren 2006. Subaru Impreza WRC-bilen, tidligere kjørt og vunnet av Petter Solberg, står nå til utstilling hos Grøndal Bilbutikken, nylakkert, uten en ripe og nå av det sjeldne slaget.

– Det viktigste er at bilen er bygd opp igjen med alle originaldeler. Ikke én eneste del her er hjemmelagd. Alt er original fra Prodrive, sier Anders Grøndal, utvilsomt stolt over å ha fått tilbake «sin beste» rallybil noen sinne.

Totalvrak i 2013

Men hvorfor er det så spesielt at 33-åringen fra Drammen går og gliser ekstra om dagen? Jo, for fire år siden kjørte han og rallykamerat Anders Kjær et sprintløp sammen i Stavanger, mest for å ha det gøy. Men moro ble raskt til alvor da han traff en fortauskant i 140 kilometer i timen og braste rett inn i et brokar.

Hele fronten på bilen ble derformert, og man kunne nærmest kalle hans Subaru for totalvrak.

Siden har den stått i brakk. Til dels i kø for karosserioppretting, og til dels fordi det ikke har vært så lett å samle sammen de riktige delene. For som Grøndal nevner, originaldeler har mye å si for en slik rallybil som det nå ikke finnes så mange igjen av.

– Verdien på bilen vil øke med årene. Jeg skal aldri bruke den i konkurranse noe mer, det er det for risikabelt å gjøre nå. Men vi får se om det kommer noen og vil kjøpe den. Forhåpentligvis forblir den som et samblerobjekt, sier Grøndal.

ORIGINAL COCKPIT:
Ingenting er forandret på Grøndals gjenoppbygde WRC-bil, ei heller cockpiten som fremdeles har beholdt hver eneste originale bit i puslespillet.

Utstillingsobjekt

WRC-bilen kan uansett ikke brukes i Rally-NM, men den er fremdeles klasset i bakkeløp, konkurranseformen hvor Grøndal har sikret hele fem NM-gull med bilen, fra 2006 til 2012. Det er også blitt ett NM-gull i rally, i 2010, så totalt seks NM-gull med samme bil.

Men nei, Grøndal tar den heller ikke med i bakkeløpstraseen.

Nå er den først og fremst et utstillingsobjekt.

GÅR SOM DEN SKAL: Hvis Anders Grøndal vil, så kan han kjøre sin gamle WRC-bil i 100 prosent ytelse og stand slik den skal være som en rallybil. Men verdien og historien på bilen gjør at den i konkurransesammenheng nå er parkert for godt.

Delte meninger om dekorering

Og det har også påført en stor debatt om hvordan bilen skal dekoreres. Skal den forbli helt blå, slik den står nå, skal Grøndal bruke noen av sine gamle dekorer fra gull-tiden eller fra siste gang den ble kjørt - eller skal den se helt identisk ut som da Petter Solberg vant med akkurat denne bilen i Rally Sverige i 2005?

– Denne bilen har nok betydd veldig mye for Petter også, og for å gi den akkurat den historiske verdien den har, så er det nok mest riktig at den får samme dekorering som Petter hadde i 2005. Men da er det viktig at alle klistremerker er helt like. Både startnumre, sponsorer og den generelle dekoreringen, påpeker Grøndal.

På sin egen Facebook-side er meningene delte derimot. Over 280 kommentarer av Grøndals Facebook-venner har sagt hans mening, og hva publikum mener er variert - men kampen ser ut til å stå mellom Grøndals dekor fra 2013 og Petter Solbergs VM-dekor fra 2005. 

LEGENDARISK: Anders Grøndals Subaru Impreza WRC fra VM-runden i Sverige i 2005 føyer seg inn i rekken av «nålevende» rallybiler på norsk jord, og har også fått stor oppmerksomhet i sosiale medier for at den er rettet opp etter vrakingen i 2013.


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE