ANNONSE

HAR VENTET 3,5 ÅR: Endelig kunne pappa Eirik Sanderlien og Mathias (10) få prøvekjøre drømme-Teslaen familien har bestilt.
ALLE FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Enorm pågang for ny Tesla-SUV

Dersom du så fire flunkende nye Tesla Model X kjøre rundt Drammen sentrum torsdag så du ikke syner.


Alexander Jansen

 17.06.16, kl. 11:47
 25.06.16, kl. 13:34


ANNONSE

 

DRAMMEN: Lanseringen av den nye Tesla-SUV-en har fått enorm oppmerksomhet i norske medier, da den er ventet å gjøre stor suksess i elbil-vennlige Norge.

Årsaken er kombinasjonen firehjulstrekk, høy bakkeklaring og hengerfeste - i en elbil med syv seter og rekkevidde til å kjøre både frem og tilbake på de fleste hyttestrekninger. 

Model X er SUV-alibiet til den velkjente Model S, og det første knippet med norske biler ruller nå rundt på en demo-event utvalgte steder for prøvekjøring. Torsdag var turen kommet til Drammen.

- Massiv pågang

Fra tidlig morgen til sendt på kveld gikk bilene i skytteltrafikk ut og inn foran parkeringsplassen hos Tesla i Drammen, med høy trafikk av kunder og skuelystne. 

Men prøvekjøringen, det var forbeholdt folk som allerede hadde forhåndsbestilt bilen. 

- Vi kommenterer aldri lokale salgstall, men det er ingen hemmelighet at Drammensområdet også er et viktig marked for Tesla med tanke på beliggenhet og avstand til Oslo, og siden det er mange pendlere, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Ifølge Roland har det vært en massiv pågang rundt lanseringen av den nye Tesla-SUV-en, som opererer i prisklassen 740.000-1.350.000 kroner avhengig av modellvariant og utstyrsnivå. 

Lang ventetid

Ventetiden har imidlertid vært lang. Forhåndsbestillingen begynte allerede i 2013, og de som har ventet lengst på bilene har ventet i rundt 3,5 år. 

En av dem er Eirik Sanderlien fra Drammen, som i mellomtiden har pendlet med elbilen Nissan Leaf til jobb i Oslo. 


- Dette er noe helt annet. Nå blir dette bil nummer én mens Leaf'en blir nummer to-bil. Det er utrolig mye bil for pengene, sier familiefaren som virkelig har fått sansen for hel-elektrisk kjøring. 

Men han må smøre seg med tålmodighet litt til - levering av bilen skjer trolig ikke før nærmere september, selv om de første norske kundene mottar bilene sine innen måneden er omme. I løpet av den lange ventetiden har også prisen økt med nærmere 30% som følge av valutakurser og andre faktorer.

Utfordrer i SUV-markedet

Og selv om elbilene fortsatt kommer prisgunstig ut på det norske markedet grunnet momsfradraget, er det ingen billig-bil vi snakker om. 

Allikevel blir den trolig svært konkurransedyktig på pris sammenlignet med tilsvarende biler i samme klasse, også om man ser bortifra el-fremdrift kontra fossilt brennstoff. 

Uansett sammenligningsgrunnlag er det svært få om noen andre SUV'er med omlag 540 hestekrefter og en akselerasjon fra 0-100 på 3,4 sekunder.

Kontroversiell og nyskapende

Model X har imidlertid noen elementer ved seg som er relativt unike på dagens forbrukermarked, og en av de mest kontroversielle er «Falcon Wing»-bakdørene som åpnes oppover. 

Praktisk i forhold til ly for nedbør og plass ved ut-og innstigning, trolig ikke like praktisk i mindre garasjer eller for de som «må» ha skiboks på taket - selv om dørene er fleksible og ikke må åpnes «fullt ut».

Rent utseendemessig er nettopp dette trolig et elsk- eller hat-forhold, men bortsett fra bakdørene er slektskapet til Model S åpenbart.

Det er forøvrig snakk om en meget stor bil som ruver godt i trafikken, rullende på massive 22" hjul og med luftfjæring som hever og senker bilen avhengig av om du vil tilpasse deg skogsbilvei eller motorvei. Model X har forøvrig en slepekapasitet på inntil 2.268 kilos tilhengervekt.


BÅDE LAV OG HØY: Luftfjæringen hever og senker bilen etter ønsket kjøremodus.

Luftig

Innvendig bærer bilen preg av en romslig og futuristisk atmosfære med god plass for inntil syv personer. Bilen kan også konfigureres med seter til fem eller seks personer, og slår man ned den bakerste seteraden har man svært god lastekapasitet. 


I førermiljøet dominerer den gigantiske «iPad»-skjermen i midtkonsollen, som styrer alt av bilens funksjoner. Det er imidlertid ikke bare luftfjæringen som gir bilen preg av luftighet.

Den massive panorama-frontruten som «aldri slutter», men strekker seg over hodestøttene på forseteraden gir bilturen en ny dimensjon av frihetsfølelse. 

Ifølge Tesla er det den største sammenhengende glassplaten i noen bil som er i masseproduksjon i dag.


- En fantastisk opplevelse, var dommen fra Sanderlien etter første prøvetur i Model X. 

FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE